Sposoby na dobry sen

przez / sobota, 23 listopada 2013 / Kategoria: Zdrowe ciało

Lecznicza moc snu

 Każdy organizm w celu prawidłowego funkcjonowania potrzebuje snu. Podczas snu dochodzi do regeneracji organizmu zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym. Po dniu intensywnej pracy, wszystkie uszkodzone komórki zostają odbudowane, serce spowalnia swój rytm, dzięki czemu dochodzi do stabilizacji pracy układu krążenia. Ponadto, podczas snu zachodzi proces zdrowienia organizmu. Dzieje się tak dlatego, że energia ciała nie jest wykorzystywana do czynności wykonywanych w ciągu dnia, lecz jest kierowana na uzdrowienie.

Nie bez powodu lekarze zalecają leżenie w łóżku w okresie choroby. W czasie nocnego śnienia, niektóre osoby doznają objawienia, np. rozwiązania jakiegoś problemu lub wpadają na konstruktywny pomysł. Dzieje się tak dlatego, że umysł może swobodnie pracować – bodźce zewnętrzne nie rozpraszają jego uwagi. Lekarze twierdzą, że sen znacznie wpływa na stan układu odpornościowego. Można zatem powiedzieć, że sen jest niezbędnym czynnikiem do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 Jak dobrze spać?

Jeżeli chcesz dobrze spać i wstawać wypoczęty, to musisz przestrzegać kilku zasad zdrowego snu.

Staraj się chodzić spać wtedy, gdy jesteś senny i wstawać o jednakowej godzinie.

Przed snem otwórz okno, żeby do pomieszczenia, w którym śpisz napłynęło jak najwięcej świeżego powietrza.

Wyłącz – jeżeli to możliwe – wszystkie urządzenia elektryczne wokół Ciebie lub ogranicz ich ilość.

Jeżeli masz problemy z zasypianiem, to jak najczęściej spaceruj na świeżym powietrzu.

Czasami możesz zażyć tabletkę na sen, jednak nie rób tego zbyt często, aby nie rozregulować funkcji zasypiania organizmu.

30 minut przed pójściem spać możesz wypić napar z ziół uspokajających – zwłaszcza, gdy przeżywasz wyjątkowo stresujący okres.

Ostatni posiłek zjadaj 2 godziny przed snem – powinien on być lekkostrawny.

Zadbaj o to, by temperatura w sypialni nie była zbyt wysoka. Uczucie gorąca utrudnia zasypianie.

Niedostateczna ilość snu znacznie osłabia układ odpornościowy i nerwowy. Dlatego tak ważny jest spokojny i głęboki sen. Sądzę, że powyższe wskazówki będą dla Ciebie przydatne i pomogą smacznie spać.

Jak długo spać, żeby się wyspać?

Lekarze twierdzą, że człowiek powinien spać ok. 7 godzin. W rzeczywistości jednak jest nieco inaczej. Zapotrzebowanie naszego organizmu na sen uwarunkowane jest wieloma czynnikami. Znaczący wpływ ma tryb życia, rodzaj wykonywanej pracy oraz pora, o której chodzimy spać. Jeżeli nie jesteśmy senni i położymy się spać, to istnieje dużo prawdopodobieństwo, że prędko nie zaśniemy. Wiele osób próbuje wymusić zasypianie zbyt wcześnie, aby wypocząć przed kolejnym ciężkim dniem. Niestety, takie usilne zasypianie nie przynosi efektów.

Organizm jest tak skonstruowany, że sam wysyła sygnały kiedy powinniśmy udać się w miejsce nocnego spoczynku.  A dzieje się to przez zwyczajne uczucie senności. Często też słyszałem o odsypianiu nieprzespanych nocy. Lekarze twierdzą, że nie da się w weekend odespać nieprzespanych nocy w ciągu tygodnia. Ja uważam, że nie jest to do końca prawdą. Jeżeli w dniu wolnym od pracy mamy ochotę pospać dłużej, powinniśmy to robić. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy leżeć w łóżku z zamkniętymi oczami, jeżeli nie chce nam się spać. W dni wolne od pracy najlepiej jest wstawać, gdy wybudzimy się z głębokiego snu.

Zapraszam do przeczytania:

Bezsenność – zioła na bezsenność

Pozdrawiam – Adrian!

 

Jeżeli podoba Ci się wpis, podziel się nim ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Czemu służy to pytanie?

Góra